یادگیری مشارکتی
در این دوره که توسط استاد نیرو تدریس شدهاست، سعی کردیم یادگیری مشارکتی را با جزئیات به شما معلمان عزیز آموزش دهیم.
این موضوع که دانش آموزان چگونه یکدیگر را درک کرده و چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند جنبه ای فراموش شده از آموزش است . بیشتر زمان آموزش ، صرف ایجاد ارتباط مناسب بین دانش آموزان و مواد آموزشی می شود و مقداری صرف چگونگی تعامل با دانش آموزان می گردد. اما چگونگی ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، نادیده گرفته شده است. سه راه اصلی که دانش آموزان هنگام یادگیری می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند عبارت است از :
-
با هم رقابت داشته باشند تا بهترین فرد مشخص شود ( موقعیت رقابتی )
-
به طور انفرادی به سمت هدفشان پیش روند بدون اینکه توجهی به دیگران داشته باشند ( موقعیت انفرادی )
-
به طور مشارکتی عمل کرده و همان علاقه ای را به یادگیری نیز داشته باشند.
موقعیت مشارکتی
موقعیت رقابتی به عنوان وابستگی متقابل مخرب مطرح است که در آن یک شخص برنده و دیگران بازنده می باشند. در موقعیت یادگیری انفرادی ، دانش آموزان مستقل از یکدیگر و برای رسیدن به ملاک های از پیش تعیین شده توسط معلم، تلاش می کنند . موفقیت آنها بستگی به دستیابی به ملاک ها داشته و عملکرد سایرین در نمره ی آنها موثر نیست .
موقعیت یادگیری مشارکتی ، به عنوان نوعی وابستگی متقابل سازنده مطرح است به این معنی که دانش آموزان در گروه های کوچک با هم مشارکت و در یادگیری مطالب به یکدیگر کمک می کنند به طوری که هر یک از آنها در آینده بتوانند به صورت انفرادی از عهده انجام آن برآیند آنها موفقیت یکدیگر را تحسین کرده و همدیگر را در انجام تکالیف تشویق میکنند و یاد می گیرند که بدون توجه به نژاد ، طبقه ی اجتماعی ، هوش، و یا توانایی متفاوتشان با یکدیگر کار کنند.
در این ویدیوها به بررسی یادگیری مشارکتی به عنوان یکی از بهترین راه های تعامل بین دانش آموزان و همچنین به عنوان یک روش آموزشی موثر در کلاس درس می پردازیم.
ارکان اصلی یادگیری مشارکتی
1) وابستگی متقابل سازنده
اولین و مهمترین عنصر در یک کلاس درس مشارکتی این است که دانش آموزان باور داشته باشند که متقابلاً به یکدیگر وابسته اند، به این صورت که یا همه با هم شنا میکنند و یا با هم غرق می شوند در یک موقعیت یادگیری مشارکتی هر دانش آموز مسئول است که:
موارد درسی معین شده را فرا گیرد
مطمئن شود سایر اعضای گروه نیز موارد درسی را فراگرفته اند.
2) تعامل تشویق کننده ی رو در رو
به این معنی که اعضای گروه یکدیگر را در رسیدن به اهداف تشویق و ترغیب کنند ، یادگیری یکدیگر را تسهیل نمایند، به طور موثری به یکدیگر کمک کنند،بازخوردهای سازنده به هم بدهند ، نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در استدلالات و نتیجه گیری ها بحث نمایند.
3) مسئولیت فردی
سومین عنصر یادگیری مشارکتی آن است که هر یک از اعضا مسئولیت خاصی دارد و هیچ کس نمی تواند بدون این که در فعالیت گروه نقشی داشته باشد،از نتایج کار بقیه ی افراد بهره مند شوند در واقع هدف اصلی مسئولیت فردی آن است که افراد بتوانند تکلیفی را که امروز به طور مشارکتی انجام شده ، در آینده به تنهایی انجام دهند .
4) مهارت های گروهی و بین فردی
چهارمین عنصر یادگیری مشارکتی، استفاده از مهارت های گروهی و بین فردی است. باید به دانش آموزان مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای مشارکت گروهی موثر آموزش داده شود. مثلاً دانش آموزان باید یاد بگیرند که :
-
به یکدیگر اعتماد کنند
-
افکار و احساسات خود را با دقت و بدون ابهام بیان نمایند
-
یکدیگر را بپذیرند و از هم حمایت کنند
-
اختلافاتشان را به طور سازنده ای حل نمایند .
5) پردازش گروهی
پردازش گروهی به معنای آگاهی از موارد زیر است : عملکرد گروه چگونه است؟ یادگیری چگونه انجام می شود. فعالیت کدام عضو مفید تر است و کدام یک از فعالیت ها باید ادامه یابد یا تغییر کند؟ چنین پردازشی باعث می شود "
-
گروه بتواند روابط کاری مناسب را حفظ کند
-
یادگیری مهارت های مشارکتی تسهیل شود
-
اعضای گروه بر اساس کارشان باز خورد دریافت کنند
-
گروه علاوه بر تفکر شناختی به تفکر فراشناختی نیز دست یابد.
یادگیری مشارکتی در یادگیری دانش آموزان نقش بسزایی دارد. مفید بود.
ایجاد روحیه مشارکتی در بین دانش آموزان باعث تقویت حس اعتماد به نفس ، رقابت سازنده و بحث گروهی میشود.
یادگیری مشارکتی نه تنها از رقابت های ناسالم جلوگیری می کند بلکه باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری بین دانش آموزان و تلاش برای یادگیری اعضای گروه می شود .
یادگیری مشارکتی یک روش فعال برای تدریس هست که علاوه بر اینکه یادگیری را تسریع میبخشد .از نظر کاری گروهی نیز دانش آموز رو تقویت میکند.
در این روش دانش آموز تنها دغدغه یادگیری خودش را ندارد بلکه یادگیری بقیه اعضای گروه هم برایش دغدغه وهدف است
ارکان اصلی واقعا مفید بود.
در روش یادگیری مشارکتی بچهها به گروههای چند نفره تقسیم میشوند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند، این نوع از آموزش به دانشآموزان یاد میدهد که برای رسیدن به موفقیت باید باهم تلاش کنند و با تکروی یا توجه نکردن به کار تیمی، موفقیتی هم وجود نخواهد داشت؛ این موضوع نهتنها مهارت کار گروهی و همدلی را در دانشآموزان تقویت میکند، بلکه آنها را برای زندگی بهتر در اجتماع نیز آماده میکند.
در این روش کمک به دوستان برایشان مهم شده(روابط اجتماعی ) و برای اینکه بتوانند به دوستانشان کمک کند به دنبال راه حل بوده تا مسئله را برایشان ساده تر کنند در همین جا برای خود دانش آموز با مرحله اکتشاف هم به خود کمک کرده (راه حل های دیگر ) هم به دوستانش و در این مرحله به تعامل و کسب مهارت اجتماعی رسیده ودر عین حال کسب اعتماد به نفس هم برای خودم دوستانش
سلام بامشارکت گروهی حس تعاون و همکاری دانش آموزان بالا میرود و درکنارش بیشترنکات درس رامیفهمن نقاط قوت و ضعف بچه هازودترشناسایی میشود
دراین روش مشارکتی حس خود کم تربیتی ازبین خواهد رفت وافراد خودشان مسئول موفقیت گروه میبینند ومیخواهند بیشتر تلاش کنند تا ازگروه های دیگر کمتر نباشند پس تلاش میکنند وبیشتر با یکدیگر تعامل میکنند وراه حل هارو بررسی میکنند
در روش یادگیری مشارکتی، اعضای تیم برای یادگیری مهارتهای جدید و به کارگیری آن در موقعیتها، به نقاط قوت و دانش یکدیگر تکیه میکنند. روش یادگیری مشارکتی یک روش آموزش نوین است.
در یادگیری مشارکتی همه به نوعی درگیرند و با هم در تعاملند
یادگیری مشارکتی از این نظر که اعضای گروه برای رسیدن به هدف به همدیگر کمک می کنند و خود را نسبت به هم مسئول می دانند خیلی خوب است
یادگیری مشارکتی یادگیری فعال هست که همه ی بچه ها با هر سطح از توانایی در پیشبرد هدف گروه مشارکت دارند و اعتماد به نفس همه بالا می رود
سپاس از توضیحات کامل و جامع استاد گرامی❤
بنظر بنده نیز مشارکتی بچها دو درس یا میگیرند که هم مسئولیت پذیر باشند،وهم برای برد باید باهم همکاری کنند و تنها خودشون ملاک نیست حتی برای برنده شدن باید به دوست ضعیف تر از خودشان نیز کمک کنند
بنظر بنده نیز یادگیری مشارکتی دو درس به بچها می دهد1مسئولیت پذیری و2همکاری بچها یا میگیرند باهم تلاش کنند و به دوست ضعیف نیز کمک کنند تا او نیز قوی شود و منجر به برد گروه شود
سلام علیکم بسیارممنونم ازمحتوای آموزشی بسیارکارآمدشما
بسیارعالی استاد گرامی❤
یادگیری مشارکتی در افزایش میزان خلاقیت،اعتماد به نفس و روحیه جستجوگری و مهارت های حل مسئله و بازدهی دانش آموزان، روش بسیار مفید و موثری است .
در روش یاد
گیری مشارکتی حس خود کم بینی کاسته وگاها کاملا ازبین میرود وفرد خود را مسئوول میداند در مقابل گروه تلاش میکند تا از تیم های دیگر کمتر نباشند با انواع راه حل ها وپاسخ ها آشنا میشود و اعتماد به نفس اوبالا میرود
برای اینکه فرایند یادگیری مشارکتی به خوبی انجام شود، معلم یا مسئول کلاس باید چندین مهارت را در خود پرورش دهد، هدفگذاری صحیح و اصولی و مهارت رهبری از جملهی این موارد هستند؛ برای اینکه دانشآموزان بتوانند بهترین نتیجه را از کار گروهی خود بگیرند، باید اهدافشان را بهگونهای انتخاب کنند که همهی اعضای گروه بتوانند به آن هدف دست پیدا کنند، اهداف واقعگرایانه نه خیلی سخت و دور از دسترس هستند و نه به سادگی به دست میآیند، بلکه اهدافی هستند که با تلاشی معقول دانشآموزان میتوانند به آن برسند.
روحیه مشارکتی در دانش آموزان ایجاد انگیزه رقابتی وتلاش وجنب وجوش میشود وشور وشوق درس خواندن را درآنهازیاد میکند
یادگیری مشارکتی ایجاد انگیزه را در دانش اموز ایجاد میکند.
اعتماد به نفس دانش اموزان را بالا میبرد .
همچنین ایجاد صمیمیت بین دانش اموزان را بالا میبرد.
ودر یادگیری دانش اموزان نقش بسزایی دارد.
سلام
من این شکل از یادگیری را، بین دو پایه ی پنجم و سوم انجام داده ام. البته یک نفر پنجمی و دو نفر سومی در هر گروه هستند. پنجمی ها نقشِ همیارِ معلم را نیز بازی می کنند. 💐
یادگیری مشارکتی در بین دانش آموزان ایجاد انگیزه می کند. باعث پیشرفت تحصیلی ایجاد حس اعتماد و دوستی و یادگیری بسیاری از مهارتهای اجتماعی میشود
مطالب بسیار عالی بودند ولی در زمینه یادگیری مشارکتی واقعا تمام موارد بیان شده در این ویدئو ها در کلاس های تدریس خودم قبلا هم اجرا کرده بودم و واقعا از مشارکت دانش آموزان در درس و کلاس بسیار استفاده کرده ام هم در امر رعایت نظم و آرامش هم در زمینه یادگیری و آموزش
واقعا اینجانب روش یادگیری اکتشافی و آموزش براساس حل مسئله از روی حدس و گمان و جواب های خودجوش دانش آموزان را بسیار قبول داشته ام و همیشه در تدریس خودم از این روشها استفاده کرده ام
باسلام مطالب آموزنده ویدیو پخش شده عالی بود.
بسیار سخنان اموزنده و مفید بود و قدرت و روند یادگیری در این ویدیو بسیار بالا بود ونکات اموزنده ومفید برای ارتباط با دانش اموزان و چگونگی ارتباط تعامل با دانش اموزان و برقراری ارتباط عاطفی که زمینه ی تثبیت یادگیری می باشد و دانش اموزان مساله را ب خوبی فرا می گیرند و باروح وجان انان عجین می شود
باسلام و احترام
عالی بود
مطالب بسیار ارزشمند و تاثیر گذار و همچنین مورد استفاده در کلاس های آموزشی بود.
بسیار بسیار عالی، آموزنده و قطعا کاربردی، یکی از نکاتی که به نظر باعث تاثیر گذاری بیشتر دوره بود استفاده از تجربیات عینی مدرس بزرگوار و بهره گیری از نتایج تحقیقات داخلی و خارجی بود.
توضیحات بسیار عالی واثر بهش وکارامد بود ...سپاس گزارم .
فراهم نمودن بستر یادگیری تعامل مدار لذت یادگیری و یادگیری عمیق را برای دانش آموزان به ارمغان می آوردو باعث افزایش مهارتهای اجتماعی آنها می شود
سپاس از برگزاری این دوره
یادگیری باید فعالانه باشد دانش آموزان اگه فعالانه در امر آموزش و تدریس مشارکت کندد قطعا یادگیری مثمر ثمر و کارآمد خواهد بود و مطالب این ویدیو بسیار مفید و کاربردیست
سلام و احترام
مطالب عالی و آموزنده بود.
هنه ی دوره ها عالی ولی کلاس استادنیرو خسته کننده ست .من کلاحوصلم سرمی رفت ..
تدریس اساتید خیلی عالی ومفید وکاربردی میباشد
فیلمهای تدریس استاد نیرو واقعا بهنیه ونیاز یک معلم است که من از اون تدریسها خیلی چیزها یاد گرفتم وبرام خیلی مفید بود
خیلی خوب بود تشکر
تدریس اساتید بسیار عالی است
بنظرم اگر امکان ذخیره کردن فیلم ها هم محیا شود عالیست
آموزمده و مفید بود
با تشکر
خیلی شیوا و آموزنده توضیح داده شد
نکات بسیار مهمی گفته میشود کاش امکان دانلود ویدیو وجود داشت
توضیحات کامل و آموزنده بود و در تغییر دیدگاه معلم نسبت به کار گروهی موثر است
تلاش میکنم یادگیری مشارکتی را در کلاسم به اجرا درآورم
بیانی شیوا و قابل فهم بود
با سپاس
سلام. نکات کاربردی و موثری درشیوه یادگیری مشارکتی بیان شد. که می تواند در یادگیری و بهبود تدریس موثر باشد
عالی بود ومفید
یادگیری مشارکتی یکی از بهترین روشها برای یادگیری در مقاطع ابتدایی هست چون مطالب در ذهن دانش آموزان ماندگار تر خواهد بود،فقط این روش کمی زمان بر هست و در کلاس های پرجمعیت اجرای آن سخت
این طرح ایده ی جالبی هست و به امید پیشرفت روز افزون معلمان این سرزمین
در روش یادگیری مشارکتی بچهها به گروههای چند نفره تقسیم میشوند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند، این نوع از آموزش به دانشآموزان یاد میدهد که برای رسیدن به موفقیت باید باهم تلاش کنند و با تکروی یا توجه نکردن به کار تیمی، موفقیتی هم وجود نخواهد داشت؛ این موضوع نهتنها مهارت کار گروهی و همدلی را در دانشآموزان تقویت میکند، بلکه آنها را برای زندگی بهتر در اجتماع نیز آماده میکند
سلام این طرح بسیار عالی و خلاقانه هست .به امید فردایی بهتر
باسلام واحترام این قسمت یعنی یاد گیری مشارکتی فیلم ها اصلا کیفیت نداشت وصدا قطع بود من با توجه به دانسته های خودم به سوالها پاسخ می دادم
باسلام
یادگیری مشارکتی در مقطع ابتدایی بسیار خوب وکاربردی است وباعث می شود که مطالب در ذهن دانش اموزان بماند
باسلام
در یادگیری مشارکتی خیلی خوب است که فعالیتها به صورت گروهی انجام شود ولی بازخورد ها به صورت فردی داده شود تا دانش اموزانی که فعالیت بیشتری داشتند بازخورد بهتری بگیرند.
عالی بود.
سلام وقت به خیر خوب هستید ببخشید مزاحم میشم ممنون میشم دوره های منو باز کنید
با سلام تدریس جناب دکتر نیرو عالی و کاربردی بود
سپاس فراوان
خیلی مطالب عالی و کاربردی، مفید تو فیلم ها یاد گرفتم ای کاش دوره هایی که توسط نواحی استان ها توسط سرگروه ها اجرا میشه الکی وقت مون رو تلف می کنند خودشون هم این فیلم ها رو نگاه کنند و تمامی معلم ها استفاده کنند.
سلام وقت بخیر دوره ي استاد نیرو عالی، مفید و کاربردی بود.
خدا قوت
دوره ای بسیار عالی و آموزنده. کاش میشد امکان ذخیره کردن فیلمها رو هم فراهم کنید🙏
سلام
واقعا از صمیم قلب از بانیان این دوره تشکر می کنم . خدا خیرتان دهد . کلتسم بعد از دیدن این فیلم ها و آموزش ها رنگ و بوی دیگر گرفت .
دانش،آموزان کلاسم احساس خستگی و کلافگی ندارند . هر لحظه احساس می کنند مطلب جدید یاد می گیرند . با هم مشارکت خیلی خوبی دارند . دوستی هایشان محکم تر شده . بعد از انجام هر کار گروهی و مشارکتی لذت می برند . مخصوصا وقت هایی که به نتیجه میرسند . بیشتر در قبال هم احساس مسئولیت دارند .
خدا قوت از صمیم قلب
یادگیری مشارکتی در یادگیری دانش آموزان تاثیر فراوانی دارد باعث حس مسئولیت پذیری در انها میشود
ممنونم از تمامی زحمت کشان این پروسه ی گرانبها
دورههای بسیار آموزنده ای بود .ان شاالله امکان ذخیره کردن فیلم ها برامون فراهم شود.
دوره بسیار کاربردی و پر محتوایی بود
باتشکر از همه ی دلسوزان عرصه ی آموزش،علی الخصوص دوره ی آموزش ابتدایی که مهمترین وبنیادی ترین مرحله ی آموزش فرزندان این سرزمین است.
یادگیری مشارکتی با توجه به رویکرد درگیرکردن وفعال نمودن دانش آموزان در مبحث یادگیری بسیار کاربردی است .سطح تعامل و همکاری بین دانش آموزان را بصورت خودکار بالا برده ورقابت جهت یادگیری بهتر وبیشتر و حتی آموزش به همسالان راافزایش می دهد.باتشکراز همه ی دلسوزان ، تشکر ویژه ازجناب استاد نیرو.بسیار شیوا ورسا وکاربردی طرح مسئله نموده وآموزش دادند.
از به اشتراک گذاشتن تجربیات کاربردی ایشان بسیار ممنون وسپاسگزارم.
به امیدمداوم بودن چنین آموزشهایی ،برای کلیه ی همکاران فرهنگی.
ان شاء الله
با سلام و خدا قوت خدمت اساتید بزرگوار
بسیار پر محتوا و دوره عالی میباشد امیدوارم برنامه ای صورت بگیرد که در اختیار همه آموزگاران و دبیران قرار بگیرد
در این روش دانش اموزان با یکدیگر تعامل دارند و در یک سطح قرار دارند ودر انجام کارها با هم همکاری دارند و از انجامش لذت می برند و همین امر انگیزه دانش اموزان برای یادگیری بیشتر می کند و دانش اموزان با شور و شوق بیشتری ب یاذگیری می پردازند با تشکر از استاد مربوطه
بسیار عالی بود از زجمات شما تشکر وقدردانی می نمایم
با سلام مطالب کاربردی بود و باعث ایجاد انگیزه برای رجوع به کتب مربوطه و یادآوری مطالب شد با سپاس فراوان.
بسار عالی بود مطالبی که با مشاهده این فیلمها یاد گرفتم قطعا در بازدهی کلاس تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت
ضمن عرض ادب و احترام
به نظر بنده معلمی که لذت اجرای روشِ فعالِ یادگیری مشارکتی در کلاس درس را چشیده باشد از آن دست نخواهد کشید، چرا که با تدبیری کلاس از حالت انفعال خارج میشود و حجم عظیمی از شور و نشاط به همراه افزایش بازدهی و یادگیری در کلاس رخ خواهد داد، نکات ارزندهی استاد به تعمیق آموختهها در خصوص این روش کمک نموده و راهبردهایی جهت اجرای بهتر این روش فعال به مخاطبان ارائه داشت.
بسیار عالی بود استفاده کردیم.
نکات کاربردی و عملکردی بود.
با سلام برا شخص بنده بسیار عالی ومفید و بسیار کاربردی بود.
سلام
خدا قوت عالی بود
سلام و وقت بخیر .اگه امکان داره دوره ها رو دوباره فعال کنید که بتونیم ازش استفاده کنیم. ممنون
سلام لطفا دوباره دوره ها رو فعال کنید تا بتونیم در کلاس های درس امسال استفاده کنیم