تجربه نگاری
روایتی از دوره تربیت معلم مـآ در استان همدان
"معلم، معمار آینده"؛ کلید تحولی عظیم در آموزش
نویسنده: سیدمهدی تاجـی
خلاصه :
معلم مآ با ارائه راهکارهای نوین و کاربردی، به شما کمک میکند تا یک معلم موفق و تأثیرگذار شوید.در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، نقش معلم به عنوان یک معمار آیندهساز بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است. معلمانی که نه تنها به دانشآموزانشان معلومات منتقل میکنند، بلکه آنها را برای مواجهه با پیچیدگیهای قرن بیست و یکم آماده میسازند. دوره تربیت معلم مآ "معلم؛ معمار آینده" با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش و توانمندسازی معلمان برای ایفای این نقش حیاتی طراحی شده است.
این دوره با ارائه جدیدترین روشهای تدریس، ابزارهای آموزشی نوین و ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات، به معلمان این امکان را میدهد تا به عنوان تسهیلگرانی خلاق و پویا در کلاس درس عمل کنند. در واقع، این دوره فراتر از آموزش مهارتهای تدریس، به دنبال پرورش معلمانی است که بتوانند الگوهای یادگیری مؤثر را در دانشآموزان ایجاد کرده و روحیه پرسشگری و نوآوری را در آنها تقویت کنند.
از کلاس درس تا قلب کلاس
همیشه به یاد دارم که در دوران دانشآموزی، ریاضی یکی از دروس مورد علاقهام بود. اما هرگز تصور نمیکردم روزی خودم در جایگاه یک معلم بایستم و بتوانم به دیگران این علاقه را منتقل کنم. دوره تربیت معلم مآ"معلم؛ معمار آینده" این فرصت طلایی را در اختیار من قرار داد تا سفری اکتشافی را آغاز کنم. سفری که از یک معلم کنجکاو به یک معلمی خلاق و پرشور تبدیل شدم. در این سفر، نه تنها دانش و مهارتهای تخصصی خود را در زمینه آموزش دروس مختلف ارتقا دادم، بلکه به درک عمیقتری از فرآیند یادگیری و اهمیت نقش معلم در زندگی دانشآموزان دست یافتم.
آغاز یک راه روشن
دوره تربیت معلم مآ "معلم؛ معمار آینده" فرصتی ارزشمند برای ارتقای دانش و مهارتهای حرفهای من به عنوان معلم پایه ششم فراهم کرد. تمرکز این دوره بر سرفصلهای کلیدی همچون آموزش ریاضی دوره ابتدایی، از جمله الگوها، عملیات پایه، کسرها، احتمال و آمار، و همچنین روشهای نوین تدریس مانند یادگیری مشارکتی و اکتشافی، به من این امکان را داد تا درک عمیقتری از فرآیند یادگیری ریاضی در دانشآموزان پایه ششم پیدا کنم.
مباحث آموزشی این دوره، به ویژه بخش مربوط به آموزش مفاهیم کسری، احتمال و آمار، به طور مستقیم در تدریس ریاضی پایه ششم کاربرد دارد. با بهرهگیری از روشهای نوین تدریس آموخته شده در دوره، توانستم مفاهیم پیچیده ریاضی را به زبانی ساده و قابل فهم برای دانشآموزان پایه ششم تبیین کنم. به عنوان مثال، برای آموزش مفهوم ضرب کسرها، از بازیها و ساخت دستسازه استفاده کردم که باعث شد دانشآموزان به صورت عینی با این مفهوم آشنا شوند.
روشهای تدریس یادگیری مشارکتی و اکتشافی نیز تأثیر بسزایی بر نحوه تدریس من گذاشته است. با طراحی فعالیتهای گروهی و پروژههای کلاسی، دانشآموزان را به طور فعال در فرآیند یادگیری درگیر کرده و به آنها فرصت دادم تا مهارتهای حل مسئله، تفکر انتقادی و همکاری را توسعه دهند.
دستاوردها
شرکت در دوره تربیت معلم مآ "معلم معمار آینده" تحول شگرفی در نگرش و روشهای تدریس من ایجاد کرد. این دوره نه تنها به ارتقای دانش تخصصی من در زمینه آموزش ریاضی کمک شایانی کرد، بلکه به رشد شخصی و حرفهای من نیز منجر شد. در ادامه به برخی از مهمترین دستاوردهای شخصی و حرفهای که از شرکت در این دوره کسب کردهام، اشاره میکنم:
دستاوردهای حرفهای:
* توسعهی مهارتهای تدریس: با فراگیری روشهای نوین تدریس مانند یادگیری مشارکتی و اکتشافی، توانستم محیطی یادگیرندهمحور و پویا در کلاس درس ایجاد کنم.
* ارتقای دانش تخصصی: کسب دانش عمیقتر در زمینه مباحث ریاضی پایه ششم، به ویژه مفاهیم کسری، احتمال و آمار، به من امکان داد تا این مفاهیم را به صورت دقیق و جذاب برای دانشآموزان تبیین کنم.
* توانایی طراحی فعالیتهای آموزشی متنوع: با استفاده از ابزارهای آموزشی نوین و روشهای خلاقانه، توانستم فعالیتهای آموزشی متنوع و جذابی را برای دانشآموزان طراحی کنم که به تقویت انگیزه و یادگیری عمیق آنها کمک میکند.
* افزایش اعتماد به نفس: کسب دانش و مهارتهای جدید، به من اعتماد به نفس بیشتری برای پیادهسازی روشهای نوین تدریس در کلاس درس بخشید.
دستاوردهای شخصی:
* رشد شخصی: این دوره به من فرصت داد تا به عنوان یک معلم، به رشد و توسعهی شخصی خودم بپردازم و به پتانسیلهای نهفتهی خود پی ببرم.
* افزایش انگیزه و اشتیاق: با شرکت در این دوره، انگیزه و اشتیاق من برای یادگیری و بهبود مستمر افزایش یافته است.
* توسعهی روحیهی پژوهشگری: این دوره به من یاد داد که چگونه به صورت مستمر به دنبال روشهای جدید و بهتر برای آموزش باشم و از پژوهشهای آموزشی بهرهمند شوم.
در مجموع، شرکت در دوره تربیت معلم مآ "معلم معمار آینده"، به من آموخت که چگونه از کلاس درس، یک کارگاه خلاقیت بسازم. با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی که در این دوره فرا گرفتم، اکنون میتوانم در دانشآموزانم جرقهی کنجکاوی و شور یادگیری را شعلهور کنم. امیدوارم با این دانش و مهارتها، بتوانم نسلی از اندیشمندان و نوآوران را تربیت کنم.